Paskutinį sausio šeštadienį keturi Gabijos gimnazijos antrokai ir trys mokytojos išskrido iš Rygos oro uosto, palikę atšiaurius Lietuvos orus, į saulėtąją Siciliją dalyvauti ERASMUS+ projekte. Projekto dalyvių susitikimas vyko Sicilijos vakarinėje dalyje, Mazara del Vallo miestelyje. Šis, sausio 29 d. - vasario 4 d. vykęs susitikimas, buvo pirmasis. Šalys – dalyvės (Lietuva, Estija, Lenkija, Portugalija bei Italija) derino tolimesnius planus.
Pagrindiniai projekto tikslai atsispindi pavadinime - „F.I.L.M.: fantasy, illusion, learning and making”. Fantazija („fantasy“) - scenarijų (gimtąja ir užsienio kalbomis) ir dekoracijų kūrimas. Projekto dalyviams teko sugalvoti, kaip kuo originaliau pristatyti savo gimtąją šalį ir mokyklą. Iliuzija („illusion“) - vizualiųjų efektų kūrimas su naujausiomis technologijomis bei programomis. Mokymasis („learning“) - kino istorijos studijavimas, naujų mokymo metodų atradimas ir jų pritaikymas. Dalyviai žaidė mokomuosius žaidimus, susijusius su kiekvienos šalies kino istorija, taip pat tobulino anglų kalbos žinias. Kūrimas („making“) - filmų montavimas, muzikos ir scenarijų rašymas. Mokiniai susipažino su filmo kūrimo užkulisiais bei patys dalyvavo kūrybiniame procese. Vienoje iš šimto Mazara del Vallo bažnyčių (šiuo metu naudojamų įvairioms paskirtims) projekto dalyviai filmavo trumpametražį filmuką apie normanų epochą.
Be pagrindinių projekto tikslų, „F.I.L.M.“ projekto dalyviai, gyvendami italų šeimose, susipažino su šalies kultūra ir tradicijomis bei įgijo neįkainojamos patirties. Be to, tai buvo nuostabi proga pritaikyti anglų kalbos įgūdžius praktikoje. Projektas visiems paliko neišdildomų prisiminimų.
Ieva Pudžiuvelytė (II b kl.)
Įspūdžiai:
„Projektas buvo tikrai labai įdomus, įspūdinga pamatyti visiškai kitą kultūrą, gyventi kitokios kultūros šeimoje”, - prisiminė dalyvis Antanas.
„Nieko nuostabaus, jog didžiausią įspūdį paliko italų kasdienis gyvenimas ir bendravimas, - teigė Ramunė. – Net ir trumpas pabuvimas itališkos šeimos dalimi privertė praplėsti akiratį ir sukūrė neužmirštamų prisiminimų.“
„Nors italai, pas kuriuos gyvenau, nemokėjo labai gerai anglų kalbos, bet tai vis tiek buvo labai gera anglų kalbos pamoka”, - džiaugėsi antrokas Gustas.
Pagal projekte numatytas ir Estijoje aptartas veiklas sausio 29 - vasario 4 d. įvyko antrasis tarpvalstybinio mobilumo vizitas. Šį kartą 7 atstovų komanda - Renata Valantinienė, projekto koordinatorė, Liuda Braslauskienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui, Ingrida Muturė, dailės ir technologijų mokytoja, Antanas Pranckaitis (IIa kl.), Gustas Rupšys (IIa kl.), Ieva Pudžiuvelytė (IIb kl.) ir Ramunė Vainauskytė (II b kl.) - lankėsi didžiausioje Viduržiemio jūros saloje, Sicilijoje, kur kartu su kitų šalių – Estijos, Italijos, Lenkijos ir Portugalijos – atstovais dalyvavo projekte numatytose veiklose: pristatė atliktas namuose užduotis (filmukus apie savo mokyklas, miestus ir šalis), supažindino su savo šalies kino istorija, dalyvavo edukaciniuose žaidimuose bei įvairiose kūrybinėse veiklose, lankėsi pamokose, dalinosi gerąja patirtimi, išmoko inovatyvių mokymo metodų, keliavo po salą, susipažino su Sicilijos kultūra, papročiais bei tradicijomis, tobulino kalbos įgūdžius.
Mokykla, kurioje lankėmės, įsikūrusi Macara del Valas (it. Mazara del Vallo) miestelyje, Trapanio provincijoje, Sicilijoje. Tai žemės ūkio ir žvejybos centras, kurio uoste yra didžiausias žvejybos laivynas Italijoje. Miestą įkūrė finikiečiai IX a. pr. m. e. ir pavadino Mazar („uola”). Macara del Valas pagal procentinę sudėtį yra tarp Italijos miestų, turinčių daugiausiai emigrantų. Didžioji jų dalis yra iš Tuniso ir kitų Magrebo šalių.
Vienas iš šio projektinio vizito tikslų – susipažinti su miestu ir šalimi, kurioje vieši. Todėl jau pirmąją dieną turėjome galimybę apsilankyti miesto savivaldybėje. Vice-meras ir švietimo skyriaus departamento atstovė pasveikino svečius, palinkėjo puikios viešnagės. Kalbėdami apie savo šalį ir miestelį, šeimininkai akcentavo toleranciją visoms kultūroms, kalboms ir pabrėžė, jog tik pagarba, supratimas padeda išlaikyti gerus tarpusavio santykius, išsaugoti taiką ir ramybę. Vaikštinėdami po jaukų miestelį, aplankėme daugybę architektūrinių statinių. Įdomu tai, jog šioje vietovėje yra buvę 100 įvairių bažnyčių, kurios šiuo metu yra restauruojamos ir paverčiamos įvairios paskirties pastatais: kai kuriose įrengti muziejai, vienoje jų įsikūrusi savivaldybė, kitoje – mokykla, dar kitose - mažytės krautuvėlės, kavinės, kepyklėklės.
Viena diena buvo skirta išvykai į Palermą, Sicilijos sostinę, į vieną labiausiai lankomų Sicilijos miestų. Palermas yra tarsi muziejus po atviru dangumi, kupinas kultūrinio palikimo, o kartu tai ir kontrastų miestas, kuris išsiskiria unikaliu stiliumi ir savita architektūra. Palerme gyvena apie 850 tūkst. gyventojų, tačiau vaikštant miesto gatvėmis atrodo, jog jų čia kur kas daugiau. Aplankėme Massimo teatrą – tai neoklasikinio stiliaus Didysis teatras, vienas Palermo simbolių. Teatras iškilo 19 amžiaus pabaigoje, o bene labiausiai jį išgarsino scena žymiojo kino filmo „Krikštatėvis“ trečiojoje dalyje. Taip pat užėjome į Palermo katedrą, kurios lobyne saugomos karalienės Konstancos Aragonietės brangenybės. Katedra įsikūrusi Corso Vittorio Emanuele gatvėje. Kita unikali vieta Palerme - Quatro Canti, arba Keturi kampai – tai istorinė vieta, kur susikerta Corso Vittorio Emanuele ir via Maqueda gatvės. Kadaise tai buvo svarbi miestiečių susitikimų vieta. Taip pat turėjome unikalią galimybę apsilankyti Palermo kinematografijos centre, kuriame susipažinome su Sicilijos kino meno istorija.
Visus pakerėjo Selinunte – nedidelis Viduržemio jūros kurortas Sicilijos pietvakariuose. Tai viena iš svarbiausių archeologinių vietų Sicilijoje. Ši vietovė garsėja savo įspūdingais senovės Graikijos miesto griuvėsiais, kuris buvo įkurtas 628 m. pr. Kr. Dorėnų gyventojų iš Megara Hiblėjo. Miestas buvo kelis kartus sugriautas dėl ilgalaikio konflikto su Kartagina ir Segesta, o galutinai sunaikintas kartaginiečių 250 m. pr. Kr. Šiandien Selinuntė yra mažas žvejų kaimelis su gražiais paplūdimiais, viliojantis turistus iš įvairiausių pasaulio kampelių.
Laikas Sicilijoje pralėkė akimirksniu. Kiekvienos dienos darbotvarkė - darbai, kuriuos reikėjo atlikti pagal projekte numatytas veiklas, planai kitiems vizitams, pažintinės kelionės, įspūdžiai, nauji žmonės ir naujos patirtys. Tačiau reikia nepamiršti, kad dalyvavimas projekte, tai ne tik kelionės, bet ir nuolatinis kūrybinis procesas bei milžiniškas darbas. Kita vertus, tai puiki galimybė, skatinanti mokytis iš kolegų, dirbančių įvairiose Europos mokyklose, dalintis patirtimi, palyginti kultūrų skirtumus, tarpvalstybinių vizitų metu susirasti draugų bei patobulinti kalbos įgūdžius. Visi šie dalykai – inovatyvios, siekiančios tobulėti, tolerantiškos, atviros kitoms kultūroms, skatinančios mokinių ir mokytojų kūrybinių sumanymų įgyvendinimus, modernios mokyklos pagrindas. Tik tokios mokyklos atstovas gali integruotis į daugiakultūrinę Europos bendruomenę ir tapti pilnaverčiu jos piliečiu.
Projekto koordinatorė R.Valantinienė